İşitme Kaybı Nedenleri, Tanı ve Tedavi Yöntemleri

İleri yaşta olmak, bazı ilaçlar, aşırı gürültü, enfeksiyonlar, kafa tümörleri, inme gibi faktörler işitme kaybı nedenleri arasında sayılabilir. Aslında bu problem her yaşta ortaya çıkabilir. Fakat yaşlılarda daha fazla görülmektedir. Hatta bu sorundan erkekler kadınlardan daha fazla etkilenmektedir. Günümüzde 65 ile 74 yaş arasındaki erkeklerin %10’undan fazlasında işitme kaybı olduğu tahmin edilmektedir.

İşitme Kaybının Nedenleri Nelerdir?

Yaş almaya bağlı işitme sorunlarının yaşanmasının birçok nedeni bulunmaktadır. Bu sorunlar en sık aşağıdaki bölgelerde;

• İç kulak içinde,
  • Orta kulak içinde,
  • Beyne giden sinir yolları boyunca meydana gelen değişiklikler sonucunda ortaya çıkmaktadır.

Bununla birlikte işitme kaybı nedenleri aşağıda sıralanmıştır;

• İş yerindeki aşırı gürültü ortamda çalışmak duyma yetisini azaltacaktır.
  • Yüksek sesle müzik dinlemek duyma kaybına nedendir.
  • İç kulakta yer alan kıl hücreleri duyu reseptörleridir. Bu kıl hücrelerinin kaybı sıkıntı yaratacaktır.
  • Genetik faktörler nedeniyle duyma sorunları olabilir.
  • Yukarıda da belirttiğimiz gibi yaşlanma en belirgin faktördür.
  • Diyabet ve kalp rahatsızlıkları işitme problemlerine neden olabilir.
  • Antibiyotikler ve aspirin gibi ilaçların yan etkileri nedeniyle duyma kaybı yaşamak mümkündür.

İşitme Kaybı Belirtileri Nelerdir?

Yaşa bağlı olarak gelişen duyma problemlerinin belirtileri şunlardır:

• Başkalarının konuşmasını fısıldama veya mırıldanma şeklinde duymaktır.
  • S ve ş gibi harflerin seslerini ayırt etmekte zorlanmaktır.
  • Gürültülü bir ortamda sohbetleri duymamaktır.
  • Bazı normal frekanstaki seslerin aşırı yüksek ve sinir bozucu olarak algılanmasıdır.
  • Bir ya da iki kulakta çınlamanın olmasıdır.

Yaşa bağlı duymama belirtileri, diğer hastalıkların belirtileri ile benzerlik gösterebilir. Bu sebeple kesin tanı için doktora danışmak önemlidir. Doktor bir otoskopla dış kulak ve kulak zarı içini inceleyecektir. Burada meydana gelen hasar ve tıkanıklıklara göre işitme kaybı tanısı koyabilir.

Bunun yanında doktor odyogram testi talep edebilir. Bu test ile hastaya farklı frekansta sesler dinletilir. Hastanın duyduğu seslere elindeki butona basarak yanıt vermesi istenir. Eğer kişi belirli frekanstaki sesleri duyamıyorsa, kulaklarıyla ilgili bir problem yaşadığı anlaşılır.

İşitme Kaybı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Günümüzde gelişen tıp ve teknoloji sayesinde işitme sorunları en etkili şekilde tedavi edilmektedir. Doktor hastanın tedavisini;

• Yaş,
  • Tıbbi kayıt ve genel sağlık durumu,
  • Duyma kaybının seviyesi,
  • Bazı ilaçlar, prosedürler ya da terapilere verilecek cevaplar,
  • Hastalığın tahmini ne kadar süreceği gibi kriterlere bağlı belirleyecektir.

İşitme kaybı tedavi yöntemleri seçenekleri bulunmaktadır. İşitme cihazları akla gelen ilk çözümdür. Konuşmayı metne dönüştüren cihazlar da kişinin hayatını kolaylaştıracaktır. Hastaya dudak okuma eğitimi verilerek söylenenleri anlaması sağlanabilir. Dış kulağın aşırı kirlenmemesi için bazı teknikler öğretilebilir.

Sonuçta duyma problemi ileri seviyede olan kişi başkalarıyla iletişim kurmak için cihaz kullanmak zorunda kalacaktır. İleride duyma problemi yaşamamak için yapılması gerekenler şunlardır:

• Gürültülü ortamlardan kaçınmak gerekir.
  • İşitmenin daha fazla zarar görmemesi için kulak tıkacı kullanılabilir. Ayrıca özel sıvı dolu kulak cihazları almakta mantıklıdır.

Duyma problemi yaşayanları, doktorları bu konuda profesyonel kişilere yönlendirebilir. İşitme kaybı tedavi yöntemleri sunan kişiler otolaringologtur. Otolaringolog kulak burun boğaz hastalıkları konusunda uzmanlaşmış doktorlardır.