Bahar Nezlesi ve Tedavisi

İnsan vücudu farklı varlıklara karşı alerjik reaksiyon gösterir. Yiyecekler, çiçekler, hayvanlar kişinin hapşırma, kaşıntı, şişkinlik gibi tepkiler verdiği şeyler arasındadır. Bahar nezlesi ise mevsim geçişlerinde birçok kişinin yaşadığı bir alerjik reaksiyondur.

Vücudun kendisini korumak için sahip olduğu sistemlerden biri olan immün sistemi bakterilere, mikroplara karşı kişinin tepki vermesini sağlar. Fakat bazı kişilerde daha hassas olan bu sistem tehlikeli olmayan kimi maddelere karşı da vücudun reaksiyon göstermesine neden olur. Bahar aylarında meydana gelen polenler, hava değişikliği solunum yolunun tepki vermesine yol açar.

Bu alerjen maddelerin yanı sıra toz, hayvan tüyü gibi maddeler de immün sistemini harekete geçirir. Hapşırma, boğazda yanma, gözlerde kızarıklık ve sulanma gibi reaksiyonların görülmesine yol açan immün sistemi kişinin bahar nezlesi yaşamasına neden olur.

Genetik faktörlü olan bu nezle aynı zamanda dış etmenler yüzünden de ortaya çıkar. Etraftaki hava kirliliği ya da burnu rahatsız eden maddeler kişinin zamanla hassaslaşmasına neden olur. Bu nezlenin oluşumunda rol oynar.

Bahar alerjisi adını da taşıyan bu nezle ağaçlardan, çiçeklerden yayılan polenlerin havaya karışmasıyla ortaya çıkar. Polenlerin kişinin burnuna, boğazına dolması ile alerji çok daha belirgin bir hale gelir. Ana sebebinin polenler olmasından dolayı da ‘bahar’ biçimde anılmaktadır.

Aşırı hapşırma ve öksürük nedeniyle hissedilen baş ağrısı, burun ve gözlerde yoğunlaşan kaşıntı hissi, tat ve koku almanın azalması, burun tıkanıklığı, damakta kaşıntı, yorgunluk ve uykuda düzensizlik yaşanması bu alerjinin belirtileri ve sonuçları arasındadır.

‘Saman nezlesi’ bu rahatsızlığın bir diğer adıdır. Bu alerjinin tedavisi için ise ilaçlardan vardır. Solunum yolunu rahatlatacak spreyler ve antialerjik ilaçlar bu nezlenin tedavi yoludur. Bağışıklık sisteminin güçlenmesi için vitamin içeren besinlerin tüketilmesi ve bol su içilmesi gerekir. Ayrıca kişi alerjisini tetikleyecek ortamlardan kaçınmalıdır.

Bahar aylarında kullandığı ilaçlar sayesinde kişiler daha rahat nefes alır. Eğer kişi bu alerjiyi çok uzun süredir yaşıyorsa aşı seçeneğinden de faydalanabilir. İlaçların alerjiyi kontrol edemediği durumlar da aşı bahar mevsimini atlatmak için bir çözümdür. Tabi öncesinde bir doktorun görüşünü ve onayını almak önem taşır.

Bahar Nezlesi Tanısı Nasıl Koyulur?

Bir kişiye alerji tanısının koyulması için öncelikle fiziki belirtilere sahip olması gerekir. Mevsim geçişlerinde polenler nedeniyle ortaya çıkan bahar nezlesi çeşitli belirtilere sahiptir. Bunlar; burun akıntısı, tıkanıklığı, kaşıntısı, hapşırma, öksürme, gözlerde sulanma, kızarıklıktır.

Bu belirtileri taşıyan birinin alerjisine kesin bir tanı koymak için farklı testler mevcuttur. Deri üzerinde yapılan testlerde hastanın derisine küçük çizikler atılır ve alerjen madde temas ettirilir. Eğer kişinin vücudu buna tepki verirse test sonucuna göre kişinin alerjisi olduğu kabul görür. Ayrıca burundan sürüntü alınmasıyla da saman nezlesi testi yapılmaktadır.

Ağaçların çiçeklendiği, doğanın yeşerdiği bahar mevsimi bazı kişiler için bahar nezlesi yüzünden pek iç açıcı değildir. Ancak ilaçların düzenli kullanılması ile bu alerjiden muzdarip olan kişiler hapşırmadan bu ayların tadını çıkarma imkânı bulur.