Çocuklarda KBB Sorunları

Özellikle doğumdan birkaç gün sonra bebeklerin burun tıkanıklığı ve nefes alma zorluğu şikayetleri ile aileler KBB doktoru ile tanışmaktadır. Daha sonra özellikle kreşe- anaokuluna  başlama döneminde çocuk kulak burun boğaz hastalıkları ile sıkıntı dolu günler haftalar maalesef çok sık yaşanmaktadır. Bağışıklık sisteminin en zayıf olduğu dönemde geçirilen ve sık tekrarlayan hastalıklar genelde viral nedenlerle oluşan üst solunum yolu enfeksiyonlarıdır. Bunlara bağlı olarak genellikle adenoid vejetasyon – genizeti olarak adlandırılan ve burun arkasında yer alan dokuda büyümeler olmakta ve burun tıkanıklığı , uyurken ağız açık olması ,zaman zaman olup geçen kulak ağrıları ve bu belirtiler birkaç ay devam ettiğinde oluşan işitme kayıpları ortaya çıkmaktadır. Eğer burun tıkanıklığı yıllarca devam ederse yüz şeklinde  üst çene –damak yapısında bozulmalar ortaya çıkmaktadır.
Çocuk doktorları tarafından takip edilen anaokulu çağı çocuklarında bu şikayetler olduğunda mutlaka bir KBB uzmanın da değerlendirmesine gereklilik vardır.

Genizeti büyümesi, burun tıkanıklığı ve sık sık nezle, burun akıntısı ve genellikle geçmeyen öksürük belirtileri verirken kulak boşluğunda sıvı birikimine de yol açabilir. Ve  seröz otit yada effüzyonlu otit adını verdiğimiz işitme kaybına yol açan hastalığa neden olabilir. Zamanında tanı konularak tedavi edilebilen bu durumda geç kalınması ventilasyon tüpü takılması ameliyatına da gereksinim doğurabilir. Geniz eti alınması  ve tüp takılması ameliyatı, uzun süren ve tedaviye cevap vermeyen çocuklarda büyük bir rahatlama sağlamaktadır. Bağışıklık sisteminin gelişimi açısından gerekli olan bademciklerin de sık sık özellikle Beta hemolitik streptokok yada kısaca beta enfeksiyonlarına yol açması ve buna bağlı yüksek ateşle seyreden yutma güçlüğü,  büyümüş bademciklere bağlı nefes alma zorluğu oluşması çocuklarda en sık görülen hastalıklardan bir başkasıdır. Beta  enfeksiyonunun  iyileşmesini takiben oluşabilecek kalp, böbrek ve eklem hastalığı risklerinin bulunması  hastalığın önemini arttırmaktadır. Penisilin ile yeterli sürede tedaviye rağmen sık sık tekrarlayan bademciklerin ameliyatı da gerekebilir. Bademcik ve geniz eti ameliyatı, genel anestezi altında ağız içerisinden yapılan ve genellikle çocuklarda 4-5 gün içerisinde fazla bir sıkıntı yaratmadan iyileşmeyle sonuçlanan ameliyatlardır. Son yıllarda Thermal Welding yöntemi denilen ve ameliyat süresini kısalttığı ve ameliyatta kanamayı azalttığı için hızla yaygınlaşan yöntemle ameliyatlar yapılmaktadır. Ameliyat sonrası dönemde sıvı alınımına ve yumuşak diyete dikkat edildiğinde basit ağrı kesiciler kullanılarak hızlı iyileşme olmaktadır.

Çocuklarda sık görülen ve genelde akla gelmeyen allerjik durumlarda unutulmamalı ve ailede allerji varlığında ve geçmeyen öksürük ,burun tıkanıklığı durumlarında akla gelmelidir. Astım tedavisi yapılan çocuklarda bademcik ve geniz eti değerlendirilmeli, kronik sinüzit ve kulakta sıvı oluşumu daha da dikkatli takip edilmelidir.