Akut Orta Kulak İltihabı

Denge ve işitmede önemli rol oynayan kulaklarımızda sorun olduğu zaman, bu sorun bir anda hayatımızı zindana çevirir. Örneğin akut orta kulak iltihabı ağrılı olup şişlikle ve kızarıklıkla seyreder. Ayrıca bir anda dengemizi kaybedebilir ve sonucu vahim olabilecek düşmeler yaşayabiliriz. Özellikle kış aylarında soğuk algınlığı ve grip gibi enfeksiyonlar nedeniyle sıklıkla görülür. Tedavi edilmediğinde ise kulak zarının delinmesine bile neden olabilmektedir. Neyse ki erken dönem tedavi ile kısa sürede iyileşebilmektedir. Peki, hayatımızı olumsuz yönde etkileme potansiyeline sahip akut orta kulak iltihabı nedir? Kendini hangi belirtilerle gösterir ve nasıl tedavi edilir?

Akut Orta Kulak İltihabı Nedir ve Neden Olur?

Akut bilindiği gibi hızlı ilerleyen ancak uygun tedavilerle tamamen iyileştirilebilen hastalıkları tanımlar. Kulak zarı arkasında yer alan orta kulak boşluğunda gelişen iltihap; akut otitis media (AOM) veya akut orta kulak iltihabı olarak tanımlanmaktadır. Bu sağlık sorunu yaygın olarak çocukluk çağında görülse de her yaşta ortaya çıkabilir. 2 yaşına kadar olan çocuklarda ise görülme sıklığı daha fazladır.

Kulak iltihabı görülme durumu kız ve erkek çocuklar arasında aynıdır. Bunun yanında özellikle sonbahar ve kış mevsimlerinde viral enfeksiyonların artışı ile daha fazla görülür. Kreş ve anaokuluna giden çocuklarda ise görülme sıklığı evde bakılanlara göre çok daha fazladır. Ayrıca emzirilen bebeklerde ise mama ile beslenenlere göre daha az görülmektedir.

Çocuklarda yetişkinlere göre daha fazla görülmesinin altında yatan neden östaki borularının yetişkinlere göre daha kısa olmasıdır. Diğer risk faktörlerini ise emzik kullanmak, sigara dumanına maruz kalmak, kalabalık aile ortamına sahip olmak ve düşük sosyoekonomik şartlar olarak sıralayabiliriz.

Akut Orta Kulak İltihabı Belirtileri ve Tedavisi

Şayet kulak iltihabı gelişti ise şüphesiz ki en belirgin belirti, kulak ağrısıdır. Söz konusu bu ağrılar ise bireyleri uykusundan uyandıracak şiddette seyredebilmektedir. Çünkü bakterilerden kaynaklı kulak zarı şişip gerilirken bazı durumlarda kanlı iltihap şeklinde akar. Bu sıvı birikimi tedavi edilmezse kulak zarını dahi deler. Belirtileri ise yetişkin ve çocuklarda farklı seyreder. Çok hızlı gelişen ve birkaç gün içinde kaybolan bu belirtileri aşağıda sıraladık:

Yetişkinlerde;

• Hızlı gelişen ve şiddetli kulak ağrısı
  • Denge sorunları
  • Baş dönmesi
  • Yüksek seyreden ateş
  • Halsizlik ve bitkinlik
  • Baş dönmesi
  • Kendini hasta hissetme
  • Kulak akıntısı
  • İşitme yetisinde azalma

Bebek ve Çocuklarda;

• Denge sorunları
  • İşitme azlığı
  • İshal
  • Burun akıntısı
  • Öksürük
  • Yetersiz beslenme
  • Huzursuzluk
  • Ellerini kulağa götürme ve ovma

Kulak burun boğaz uzmanı tarafından konması gereken akut orta kulak iltihabı teşhisi sonrası en kısa sürede tedavi prosedürü başlatılmalıdır. Böylelikle kalıcı iltihap oluşması ve kalıcı hasar bırakması önlenir. Doğru bir tedaviyle genelde 3-5 gün gibi kısa sürede iyileşebilmektedir.

Tedavisi edilirken genelde ateşi düşürmek ve ağrıyı azaltmak için uygun ilaçlar uygulanması yeterlidir. Bunun yanında enfeksiyonun durumuna göre spreyler ve antibiyotikler uygulanması da gerekebilmektedir. Ayrıca tedavi sürecinde uzmanın önerilerine hassasiyet göstermeniz gerektiğinin altını çizelim. Tedavi sürecinde ayrıca sigara dumanından uzak durmak, yeterli sıvı alımı ve dengeli beslenme de oldukça önemlidir.