Burun Tıkanıklığı Nedir?

Burun tıkanıklığı, solunum yoluyla vücuda giren havanın akciğerlere ulaşamaması sonucunda ortaya çıkar. Bu süreçte burun farklı nedenlerden dolayı işlevsiz hale gelir ve burun tıkanıklığı yaşanır. Elbette nefes almayı zorlaştıran burun, gündelik yaşam kalitesini de olumsuz yönde etkiler. Bireylerin koku fonksiyonlarının bozulması ayrıca nefes alıp vermede güçlüğe neden olur. Aslında pek çok kişi tarafından basit görülen ancak tedavi edilmediğinde farklı sağlık sorunlarına neden olan burun tıkanıklığının dikkate alınması gerekir.

Burun Tıkanıklığı Nedenleri

Burun tıkanıklığı, yaşam kalitesine zarar verirken mevsim geçişleri, yapısal bozukluklar ve gribal enfeksiyonlardan dolayı yaşanabilir. Tedavi edilmediğinde alerjik astıma neden olabilen burun tıkanıklığının diğer nedenleri;

• Grip
  • Alkol kullanımı
  • Sinüzit
  • Konka şişmeleri
  • Burun eti
  • Alerjiler
  • Sürekli baharatlı yemek tüketimi
  • Rinit
  • Nezle
  • Soğuk algınlığı
  • Hormonal sorunlar
  • Yüksek tansiyon
  • Gebelik
  • Mesleki astım
  • Burun polipleri
  • Buruna yabancı cisim kaçması
  • Tiroid bozuklukları
  • Uyku apnesi olarak sıralanmaktadır.

Burun Tıkanıklığı Belirtileri

Burun tıkanıklığının en önemli belirtisi, nefes darlığıdır. Ayrıca kişi nefes alışverişini tamamlamak için bu durumda ağzını kullanır. Uyku sırasında ağzı açık olan bireylerde horlama atakları da görülmektedir. Bu durumların sonucu olarak ortaya çıkan kalitesiz uyku beraberinde halsizlik ve yorgunluğu getirecektir. Ek olarak burunda kaşıntı ve kuruluk da burun tıkanıklığı belirtileri arasındadır.

Alerjik Burun Tıkanıklığı ve Tedavisi

Alerjik burun tıkanıklığı genelde polen ve benzeri durumlardan kaynaklanır. Bu tür vakalarda yaşam alanlarının sürekli havalandırılması gerekir. Ayrıca rüzgarlı ve kuru günlerde dışarı çıkılmamalı, yaşam alanındaki rutubetli alanların bakımı yapılmalıdır. Araç ve ev içindeki klima filtrelerinin düzenli değiştirilmesi de önemlidir.

Burun Tıkanıklığı Tedavisi

Burun tıkanıklığının tıbbi tedavisine başlanmadan önce birtakım muayeneler yapılır. Teşhis konulan hastalarda öncelikle ilaç tedavisi uygulanır. Alerjili hastalarda genelde ilaç tedavisiyle başarıya ulaşılabilir. Kronik sinüzit nedeniyle meydana gelen burun tıkanıklığında ise sinüs boşalma kanallarının açılması şarttır. Alternatif olarak burun açıcı sprey ve haplar da tedavinin ilk aşamasında kullanılabilir.

Burun tıkanıklığı, burun eti ve benzeri nedenlerden dolayı yaşanıyorsa, hastanın yaşam kalitesinin artırılması için burun cerrahisine başvurulabilir. Burun iç kısmına yapılacak olan müdahaleler sayesinde kişinin burun tıkanıklığı tamamen ortadan kaldırılır. Burun cerrahisi genelde ilerlemiş olan tıkanıklık vakalarında tercih edilir. Alternatif tedavi yöntemlerinden olan burun damlası ve spreyler de en çok kullanılan uygulamalar arasındadır.