Kulak Zarı Onarımı

Çoğunlukla üst solunum enfeksiyonlarından sonra gelişen orta kulak iltihabı, bazen çok şiddetli seyreder. Hatta öyle ki bu kronik bir hale bile gelebilir. Bu durum ise denge sorunlarından işitme kaybına kadar birçok sağlık sorununa neden olabilmektedir. Söz konusu bu orta kulak iltihabını önlemede ilk adım, her hastalıkta olduğu gibi öncelikle iltihap oluşumunun önüne geçilmesidir. Ancak bazen önlenmesi mümkün olmaz. İşte böyle bir durumda ise kulak zarı onarımı yapılması gerekir. Peki, kulak zarı onarımı nedir ve neden yapılır? Yapılmasını gerektiren belirtiler kendini nasıl gösterir? Merak edenler detayları içeriğimizde bulabilirler.

Kulak Zarı Onarımı Nedir ve Neden Yapılır?

Tıbbi olarak “Timpanoplasti” olarak anılan kulak zarı onarımı, kulağın timpanik membran adı verilen kısmındaki bir hasarı onarmak için yapılan cerrahi bir prosedürdür. Tipik olarak çocuklarda uygulanan bu ameliyat, kulak zarının farklı nedenlerle yırtılmasından kaynaklı gelişen orta kulak iltihabı nedeniyle yapılır. Çünkü kulağın içinde ince bir yapı olan kulak zarı, bu bölüme enfeksiyona neden olacak madde ve mikroorganizmaların girmesini önler. Farklı nedenlerle yırtıldığında bu koruma bariyeri ortadan kalkar ve iltihap oluşur. Bunu önlemek içinde myringoplasti yapılması gerekir. Yapılan işlem esnasında bu alandan iltihap temizlenirken zarın onarımı yapılmaktadır.

Timpanoplasti, kulak zarının delik olmasından kaynaklı oluşan işitme ve iç kulağı koruma sorunlarını ortadan kaldırmak için uygulanır. Çocuklarda östaki borusunun yetişkinlere göre daha kısa olmasından dolayı ise bu yaş grubunda daha yaygın olarak yapılmaktadır. Ancak sürekli geniz eti sorunları ve orta kulak iltihabı yaşayan yetişkinler için de bu sorunların tedavisinde kulak zarı onarımı bir çözüm yoludur. Bunun yanında sigara dumanına aşırı maruz kalınması bu rahatsızlıkların görülmesine bir neden olabilmektedir.

Kulak Zarı Onarımı Yapılmasını Gerektiren Şikayetler

Bir kulak burun boğaz uzmanının muayenesi ile teşhisi konulan orta kulak iltihabı, kulak zarının yırtılması sonucu görülmektedir. İç kulağı koruma görevi üstlenen bu zar, doğuştan da olmayabilmektedir. Söz konusu iltihap antibiyotikler ile tedavi edilirken tekrarlanmaması için kulak zarının onarılması gerekir. İşte bu durumda devreye myringoplasti cerrahisi girer. Bu operasyonun yapılmasına neden olan kronik orta kulak iltihabının kendine has belirtileri vardır. Söz konusu bu belirtiler:

Yetişkinlerde;

• Sürekli kulak akıntısı
  • İşitme problemleri
  • Kulak çınlaması

Çocuklarda;

• Kulağın iç kısmı ile çevresinde tahriş ve kaşıntı
  • Kulak akıntısı
  • İşitme sorunları
  • Yüksek seyreden ateş
  • Uyku sorunları
  • Kulak ağrısı

Genellikle kış ve sonbahar aylarında yaygın olarak görülen orta kulak iltihabı, birkaç haftada geçer. Ancak bazı durumlarda kronik hale gelebilmektedir. Böyle bir durumda kulak zarında delik açılmasına neden olur. Ardından iç kulakta iltihaplar görülürken kalıcı işitme kaybı yaşanır. İşte bunun önüne geçmek için myringoplasti yapılması gerekir. İşlemde orta kulak içerisindeki kemiklerin içinde bulunan iltihap temizlenir. Ardından zarın kapatılması yapılırken bu çoğu zaman işitmeyi de iyileştirir.

Şayet çocuğunuzda veya kendinizde yukarıda sıraladığımız şikayetleri fark ettiyseniz en kısa zamanda KBB uzmanına görünmeniz gerekir. Çünkü bu iltihabın ilerlememesi için en erken dönemde tedavisinin yapılması önemlidir. Mesela 12-14 yaş arası çocuklarda yapılan kulak zarı onarımı ameliyatı yetişkinlere göre çok daha basittir. Haliyle iyileşme süreci de hızlıdır.