Soğuk Algınlığı ve Burun Tıkanıklığında Tedavi Yöntemleri

Özellikle kışın birçok kişinin mustarip olduğu sağlık sorunlarının başında soğuk algınlığı ve burun tıkanıklığı gelir. Kişilerin yaşam kalitelerini düşüren bu sorunlar, her ne kadar mevsimsel olabilse de bazı durumlarda özellikle burun tıkanıklığının altındaki neden farklı olabilir. Uyku kalitesini düşürmeden nefes alma sorunlarına kadar olumsuz etkileri vardır. Özellikle risk grubunda olan bebek ve yaşlılarda ise hayati bir risk oluşturabilir. Dolayısıyla erken dönemde tedavisinin yapılması şarttır. Peki, soğuk algınlığı ve burun tıkanıklığında tedavi yöntemleri nelerdir?

Soğuk Algınlığı ve Burun Tıkanıklığı Nedir?

Burun ve boğaz gibi üst solunum yollarını etkileyen soğuk algınlığı, viral bir enfeksiyondur. Birçok virüs türü nedeniyle ortaya çıkabilir. Yetişkinlerin yılda 2-3 defa, bebek ve çocukların ise sık sık bu hastalığı yaşaması ise normaldir. En belirgin belirtileri arasında burun akıntısı ve tıkanması gelir. Bunun yanında öksürük, boğaz ağrısı, hapşırma, hafif ateş, hafif baş ağrısı ve vücut ağrıları da yaşanabilmektedir.

Bu hastalık, 3 günden fazla yüksek ateş sürmediği takdirde genelde 7 gün 10 gün içerinde kendisi iyileşir. Ancak ateş 3 günden fazla ve semptomlar ağır geçiyorsa soğuk algınlığı ve burun tıkanıklığında tedavi yöntemleri hakkında bir uzmandan yardım alınmalıdır. Bunun yanında soğuk algınlığı için ayrı ve özel bir tedavi yöntemi yoktur. Ancak uzman tarafından semptomların hafifletilmesine yönelik ilaç tedavisi ve rahatlatıcı ev ilaçları önerilmektedir.

Soğuk algınlığında ilk belirtiler arasında olan burun tıkanıklığı ise burun dokularının tahriş olmasından oluşur. Sinüzit, grip ve soğuk algınlığında sık görülen bu belirti aynı zamanda araba egzozu veya sigara dumanından da kaynaklanabilmektedir. Bunun yanında geniz eti gibi sorunlardan kaynaklı da burun tıkanıklığı yaşanabilmektedir. Uzmana müracaat ettiyseniz, önerdiği tedavi yöntemleri genelde rahatlatır. Ancak burun tıkanıklığı sürüyorsa burnunuzda geniz eti veya şekil bozukluğu gibi kronik bir sorun olabilir. Bu yüzden, uzmana müracaat etmenizde yarar vardır.

Soğuk Algınlığı ve Burun Tıkanıklığında Tedavi Yöntemleri

Öncelikle soğuk algınlığı ve burun tıkanıklığı hakkında bilmeniz gereken bir detay var. Soğuk algınlığı teşhisinde kullanılan bir tanısal test yoktur. Teşhis tamamen uzmanlar tarafından klinik bulgulara göre koyulmaktadır. Ancak hangi mikroorganizmanın neden olduğunu tespit etmek için sürüntü ve antijen testleri uygulanabilmektedir. Ayrıca hastanın semptomlarının şiddetine göre bilgisayarlı tomografi, akciğer grafisi ve kan testleri de teşhis için kullanılabilmektedir.

Soğuk algınlığı ve burun tıkanıklığında tedavi yöntemleri genelde hastalık semptomlarının hafifletilmesine yönelik yaklaşımlardır. Bu yaklaşımlar;

• Bol sıvı alınması,
  • Vücut direncini arttırıcı C vitamini ağırlıklı besinler tüketilmesi,
  • Ortamın sık sık havalandırılması,
  • Bol istirahat ve kaliteli uyku,
  • Ilık banyo yapılması,
  • Yoğun egzersizlerden kaçınılması,
  • Rahatlatıcı bitki çayları tüketilmesi,
  • Üst solunum yollarının mineral içerikli su ile yıkanması şeklindedir.

Şayet semptomlarınız bu soğuk algınlığı ve burun tıkanıklığında tedavi yöntemleri ile iyileşmiyor ve ağır seyrediyorsa uzman doktor bazı ilaçların kullanılmasını önerir. Vücut ağrısı, halsizlik ve ateş semptomlarını hafifletmeye yönelik ateş düşürücü ve anti-inflamatuvar ilaçlar verir. Burun tıkanıklığını tedavi etmek amacıyla ise dekonjestan ilaçlar önerir. İhtiyaca göre öksürük şurubu da verebilmektedir.

Sonuç itibariyle özellikle kışın soğuk algınlığı ve burun tıkanıklığı sık yaşanan sağlık şikayetleri arasındadır. Genelde 7-10 gün arasında hafif belirtilerle geçer. Ancak şikayetleriniz şiddetli ve giderek artırıyorsa bir uzmandan soğuk algınlığı ve burun tıkanıklığında tedavi yöntemleri hakkında yardım almalısınız. Böylelikle hastalığınızı daha kolay geçirebilirsiniz.